fredag 23 april 2010

Avtal och offert

Veckans föreläsning i Affärsskap, som sänds på storbildsskärm från Kalmar Science Park, handlade om avtal och offert. En hel del juridik blev det och vi som var där lärde oss bland annat att:

Köplagen - gäller avtal mellan två näringsidkare eller två privatpersoner.
Konsumentköplagen - gäller mellan näringsidkare och privatperson.

För köp av tjänster näringsidkare emellan finns ingen lag utan allmänna rättsliga principer gäller. Standardavtal för olika branscher kan vara bra hjälp när man ska upprätta avtal och vid internationella affärer ska man inte glömma att reglera i vilket lands domstol en eventuell tvist ska avgöras.

torsdag 22 april 2010

Dagens dåliga


Pengarna räcker inte till naturums vattenskola. Barnen i Västervik kommer inte längre kunna få följa med naturums personal på en undervatttensresa med håvar och hinkar, snorklar och våtdräkter. Trots att all utrustning finns. Pengar till att avlöna personalen finns inte och Östersjön blir en besökande barngeneration fattigare.

...Det visar sig dock att den byter skepnad till "Lysses Vattenskola" och hamnar på Lysingsbadet!

onsdag 21 april 2010

Eyjafjallajökull


Majestätisk natur. Se mer av vulkanen på Island! >>

tisdag 20 april 2010

Den framgångsrika företagsbloggen

"En blogg ska vara personlig men inte privat".
Det var ungefär allt jag kände till när jag började blogga och det kan nog betraktas som ett universaltips. Men driver du en företagsblogg som du vill ska bli framgångsrik kan du ta till dig:

Christian Rudolfs 5 enkla råd:
1. Skriv för en specifik mottagare!
2. Var social online (engagera dig i andras bloggar)!
3. Var en resurs (lägg ut topplistor, manualer m.m.)!
4. Var genuin (det går inte att fejka äkthet)!
5. Omvärldsbevaka (bloggsök, nyhetssök, Twittersök)!

måndag 19 april 2010

När är produkten färdigutvecklad?

Ska bara:
... fundera lite till!
... utvärdera det här också!
... överväga alla alternativ en sista gång!

Känns det igen? När man väl tryckt på knappen är det ju för sent att korrigera det där lilla sista som kan göra produkten/tjänsten fulländad! Men kan det vara så att en produkt inte är fulländad förrän den har varit på marknaden ett tag och justerats efter den? Den kanske aldrig blir fulländad rent utav, utan behöver ett ständigt förändringsarbete eftersom omvärlden är föränderlig och människorna/kunderna förändras med den...